Längesen sist!!

Oj då här var det läääängesen man va!! Men nu ska jag försöka mig på det igen!!

Älgjakt 2010

Det verkar som att den aldrig vill ta slut iår :)
ÄLGJAKTEN alltså.... Skulle ju ha skrivit om jakten förra helgen men det kommer så småningom för imöra är det dax för ny efterjakt..... :)
Så jag skriver om dem bägge då!!
Trevlig allahelgons helg!! :)

Höstrusk!!!!

Usch och fy idag var det ett riktigt höstrusk. Blåst och regn!! Då får man stanna inne och fixa lite!!

Älgjakt 2010

Lördag var det och efterjakt nummer ett skulle till att starta....
Fick pass 14 men detta skulle visst inte vara med så då fick jag pass 17 men detta är ett torn och det var ju kallt så jag ville kunna elda så jag bytte till mig pass 19..... Smart eller ej det skulle ju återstå att se..

Det hela började snart och hundarna skällde på älgar och varandra men en tjur gled fram i dimman som låg tät och den blev påskjuten men ingen träff eller jo en liten men inte liggande detta skedde på pass 15.. Älgen passerar på pass 14 :S Hahaha... Snart var det dax för spårhund och under tiden som vi vätade på den så hade jag fått fånga en hund och satt denna i bagaget på min bil!! Spårhund på väg och älg i passen PANG en kalv är död!!! Heja heja!! :) Snart kommer det flera skott från pass 17 :S Jaja detta går ju som en dans bara spårhunden kommer så får vi snart tjuren också... ICKE!!!! Tjuren klarade sig nog med en rispa och blotta förskräckelsen skulle jag tro.. Vi fann den i alla fall inte.... Kalven på pass 17 fann vi inte heller detta var nog en BOM!!! Tänk om jag inte hade bytt pass ändå!!! Men men så är det... Fick i allafall se tre rådjur på mycket nära håll..  Alltid något!! :)
Snart är det helg igen och då är det dags igen!! Då är det min tur!! :)

Halloweenpyssel

Så nalkas Halloween denna amerikanska tradition som nu firas för fullt i Sverige... Personligen så är jag ingen stor anhängare av denna tradition...... Jag tycker att det finns svenska traditioner som vi bättre kunde fira och bevara än att skapa/låna några nya!!!
Men idag har det varit pyssel på tapeten... Pumpor, fladdermöss och spöken blev det!!! :)

Älgjakten 2010

Nya marker och nya tag än en gång!!!

Måndag: Nu nu nu skulle det bli en älg... Ja ja ja nu skulle jag få skjuta en kapitaltjur med många många piggar på :)
Det var lov på all tjur och all kalv...... Lätt att vi skulle få älg nu.. Jajjemän det skulle vi :)

På passet och förkylningen har inte blivit bättre sedan igår nej nej nej icke det är värre hostar och hostar men det hindrar mig inte där är jag på plats i skogen och regnar gör det också inget kul väder men bra väder för älgjakt är det ju.
Hundarna var igång det skällde fint på skogen och perfekt nu var det snart klart!! Då kommer det på radion.. Det är en ensam ko... Naturligtvis!! Det enda som vi inte får skjuta!!! Hahahaha typiskt!! Den står fint på 50 meter med hela bredsidan till och så får den bara gå sin väg.. Hoppar fint över älven och där på andra sidan sitter grannlaget och PANG skjuter den :( Så kul var det..... Men det var tydligen BOM :) Så vi får tro att den klarade sig.
Så ingen älg även denna dag men vi tar nya tag till helgen igen.
Skönt att man får några dagar på sig att friskna till och kurera sig!!!

Älgjakten 2010

Nya jaktmarker och nya tag

Lördag: Samling 07.00 kallt -7 grader men med mycket ved så gjordes en stor brasa och med passet precis på vägkanten så var det inte så stora problem att få dit vedhögen :) Ingen älg för min del men tre rådjur, en man på morgonpromenad med sin hund och en katt blev reultatet på pass nr. 1 denna dag. Laget fick en 10 taggare och skytten tömde magasinet för att den inte skulle gå till passgrannen men även han skjöt två skott för säkerhets skull :)

Pass nr 2 för dagen ett finfint pass på en myrkant perfekt skotthåll åt alla håll men men när älgen bestämmt sig för att inte ville infinna sig denna eftermiddag så blev den också reultatlös.

Söndag: Samling 08.00 och man börjar bli lite sliten efter en veckas jakt och så har man dragit på sig värsta förkylningen också host snörvel och host igen.. På plats på pass och har inte mer än hunnit fram till passet förän det smäller två skott  PANG PANG.. Yes tänker jag nu var jakten snabbt avklarad idag eftersom vi bara hade en älg kvar på licensen men Oj det kommer två älgar... nej nu har man skjutit kon från kalvarna var första tanken men nej det är två stora kvigor och inte fick man skjuta eftersom det var eld upphör på vuxna djur så fort det hade smällt ett skott eftersom det bara var en vuxen älg kvar på licensen... typiskt men men det skulle visa sig att det var bomskott efter att man spårat i flera omgångar och i många timmar så vi får hoppas att hon kom undan och klarade sig oskadd... Synd att man inte visste det för då hade man kanske kunnat ta en av dom men men det kommer väl nya chanser får vi tro??!! Men trots snörvel och host host så kom det älg i allafall :)
Nästa drev var ett folkdrev och då ville jag gå eftersom då gör det ju inget att man hostar liksom!! :) Men ingen älg nu heller... En kviga kom fram men ingen kom i skotthåll på den så den klarade sig.
Så jaktens resultat en tjur så nu blir det efterjakt om några helger.

Älgjakten 2010

Så kom äntligen veckan som man väntat på i ett helt år.. Älgjaktsveckan!!

Måndag: Fint väder men kallt... kom en ensam kalv till mig men det var inte lov att skjuta den så jag fick försöka att filma den men det blev nog ingen vidare kvalitet.. Två pass bort så fick man en 10 taggare... Tänk om man ändå kunde fått den!!! :) Men men det kommer fler dagar.
Dagen resultat en tjur och en kalv.
 Tänk om man ändå kunde få sådana på väggen!!!!

Tisdag: SOL och ett fantastiskt väder... Perfekt!! Fint pass och ett makalöst ståndskall på nära håll.... Spännande spännade men det ville sig inte som vi ville och denna dag blev resultatlös och ingen älg denna dag!!

Onsdag: En lite gråmulen dag men bra älgjaktsväder och ett fantastiskt ståndskall på mycket nära håll men på grund av pratglada passgrannar så gick jag miste om att se älg denna dag även om jag på radion fått reda på att det inte var en skjutbar älg så hade jag förberett videokameran men icke icke!! Kvällen avslutades med motta&fläsk och ett kalas för att fira den avslutatade jakten men vi tog nya tag och beslutatde att även försöka nästa dag.

Torsdag: På pass igen!!!
Ännu en dag med fantastisk väder lite kallt och mycket blåst men med mycket ved och varma kläder så är det ingen match. Dagens pass... ett fint pass var det men oj vad det blåste!! :)
Efter att flera pass skyttar föröskt att få ihjäl en älg så lyckades hundföraren till slut att få den och dagens reultat blev en tjur!!! :)

Fredag: Slaktdag och älgarna skulle skäras ner i mindre bitar och delas rättvist till alla jaktdeltagarna. Och därmed var jakten klar för denna gången men vi tar nya tag längre fram då vi fortfarande har älgar kvar på licensen!!

Lördag och söndag  är det ny jakt på annan plats men det tar vi nästa gång!! :)

Kanelbullens dag

Tjohej!!
Nu var snart kanelbullens dag till ända och av 50 nybakade bullar så finns det kvar 30 men jag åt inte upp alla själv!! Hade halva släkten här som hjälpte till!! :)
Men resterande ligger i frysen och väntar på nästa kalas!! Snart dax!

Dag 4

Styrde kosan mot Öland och stormen som passerade var ju mindre trevlig... hade säkert varit toppen men tyvärr tyvärr så är Öland beroende av fint väder... Ialla fall enligt min smak!!!
Strand Hotell i Borgholm blev övernattnings place denna gång och det hade säkert varit gööör bra om inte vädret ställt till det... Jag var mindre postiv kan jag väl lugnt säga!!!
Dag 5 åkte vi hemåt och säga vad man vill men borta bra men hemma bäst!! :)

Dag 3

Dag 3 på semestern blev en solig och fin dag i Halmstad var ut till Tylösand ojojojoj där bor de fint!!!!! Inglasade garage och superlyxiga hus... Och vilken strand beachvolley planer strandfotbolls planer och nyharvat på stranden... Sen spelade vi äventyrs golf.. Minigolf fast på annorlunda banor typ.. Jag fick stryk med 20 slag :) men lika glad för det är jag!! Sen begav vi oss mot gocartbanan här skulle det åkas bil, jag blev varvad 2 gånger men var ändå näst snabbast i heatet och fjärde bästa tid under dagen!! :)

Sen på kvällen åt vi mat på 3 hjärtan vid torget.. kungsflundra och potatisbollar stod på menyn denna dag gott gott gott.. Och pilsner och cider till det.. Nya Xide mango hibiscus och Raspberry blossom är sååååå goda!!
Kvällens trubadur från Göteborg var precis i min smak jag skrattade så att tårarna rann... Konstigt åt en som spelar och sjunger men han var bara så himla kul..

Dag 4....

Föresten... tror att barnfamiljer skulle ha väldigt skojj på Dinosaurieparken verkade som att det var ett bra ställe!!! :)

Semester

Dag 2:
Fortsatte resan mot Halmstad via Gekås i ULLARED... Äntligen skulle jag få uppleva Ullared själv!!!! Herregud!! Köööööööö och jag som inte gillar köer!!
Men när vi väl kommit innanför dörrarna så var det helt klart värt det!! Köpte nya strumpor i allafall :)

Styrde sedan vidare mot Halmstad och Hotell Mårtensson, fint hotell men inte någon lyx här inte!! Ingen AC på rummen frukosten var helt okey men inget extra och ska man äta frukosten så ska man äta så tidigt som möjligt eftersom äggen blir kalla och äggröran tar slut... Jaja men inga fel egentligen bara att man var redan lite bortskämd från Gothia Hotell i Göteborg :)
Halmstad är en mycket fin stad med många fina uteserveringar, pubar och resauranger.. Åt mat på Bull's pub OJOJOJ vilken god kyckling och mozarella burgare.... Den var värt hela resan :)
Många gamla fina bygnader bevarade så Halmstad är värt ett besök!!!

Dag 3 .......

SEMESTER

Startade semestern med att dra till Göteborg via kustremsan och Grebbestad sen till Smögen där det var mycket fint där åts det lunch .. Skaldjursfylld baugette :) Sedan Kungshamn inte så långt att åka men fint var det.. Sedan skulle jag ju få åka till Göteborg och Liseberg... Skulle äntligen få åka Balder... Och hej å hå va det gick snabbt och brant var det men helt klart värt 45 minuters väntan i kö :)

Semestern blev sedan ett hotellprovande och jämförande...
Dag 1:
Göteborg GothiaHotell och sky exklusive :) Nice... Vip frukost på översta plan... Champagne vid ankomst till rummet gratis roomservice... Ja ni hör LYX!!!!
Superfint rum med utsikt över Liseberg och badrummet fyllt med extra saker som skopolish, tops, makeupremover.. Inte för att allt detta behövdes men ändå det fanns...
Middag på Liseberg fläskfilè och strips....  Och ÖL förståss... Superbra inledning på resan och semestern.
Nästa dag skulle vi dra vidare till Halmstad.......

Åska i västsverige

Ja just det det är så här det är med sommar....
Vilket oväder som drog in över Sverige inatt.... Blixtar och dunder så inte en människa gick oberörd förbi..
Efter ovädret så får man torka altangolvet torka alla dynor som blivit klassblöta efter att regnet  tagit sig in på altanen.. Urk!!
Men det verkar ju inte som att det är över ännu med en värme på +25 grader och knappt något syre kvar i luften så kommer det säkerligen en smäll till snart..
Så dra ur alla apparater och telefoner så är ni på den säkra sidan i allafall :)
Trevligt med sommar!!

Ittala Outlet

ZZZZZzzzzz
Om man jobbar och samtidigt kan skriva här så förstår ni själva hur mycket det är att göra!!!! :(
Ittala Outlet säljer glas och poslin från kända märken såsom Höganäs, Ittala, Boda Nova mfl. suuuuperbilligt synd bara att folk inte får reda på att vi finns för det gör vi ju!!!!!
Nu har det öppnat en sådan butik i Charlottenberg och den har öppet fram till sista augusti så passa på och skynda och fynda!!! :)

Jaja sommaren är här och solen siner på utsidan!! :) Nice!!